donderdag 2 oktober 2008

Salamanders

De neef van René, Peter, trekt op dit ogenblik door Australië in zijn eentje. Hij houdt een blog bij en daar lees ik regelmatig zijn avonturen. In de ruige natuur van de binnenlanden daar, komt hij allerlei beesten tegen. Kangaroes natuurlijk, heel veel prachtige vogels een stekelvarkentje en slangen. Hij ging bijna op een slang staan.
Nou heeft me dat altijd geweldig geleken om naar Australië te gaan. Maar als ik nu zo de blog van Peter lees denk ik dat ik niet zo nodig meer hoef. De natuur hier in de Vogezen trekt me veel meer. Persoonlijk zie ik liever een ree dan een kangaroe (niet zo'n lieve kop en toch wel een beetje raar lijf). Vogel zitten hier volop, het heet niet voor niets Les Oiseaux hier (onze straatnaam). Ze zijn wel niet zo exotisch, maar ze fluiten prachtig en die australische kunnen nog wel eens naar schreeuwen. En dan die slangen. Ik heb er wel eens een gezien hier, maar daar blijft het bij. Ze zijn vreselijk schuw hier en nu we hier permanent wonen, zullen we ze niet zo gauw meer zien. Maar we hebben wel veel salamanders. Dat zijn grappige slome beestjes met prachtig zwart-knalgeel lijf (zie foto). Ze zijn ongeveer 15 tot 17 cm lang en vrij fors gebouwd. De larven zijn ook schattige beestjes, die leven in de bron. Na ongeveer een jaar kruipen ze eruit, nadat ze hun kieuwen hebben vervangen door longen. Na vier jaar zijn ze pas volwassen en ze kunnen wel tot 25 jaar oud worden.
Gisteren kwam ik vanuit het centrum van Plombières weer onze berg op lopen naar huis toe om een uur of 6 's avonds en toen ben ik er in ons bos wel 7 tegen gekomen. Dat vond ik zeer indrukwekkend! Daar kan Australië wat mij betrefd niet tegen op hoor!

1 opmerking:

Irma zei

Wij zitten op google te zoeken wat voor soort salamander wij gister gezien hebben voor huis Boris, kom ik terecht op jouw foto!! Grappig! Nou wij hebben hem dus ook gespot!